En analyse viser en tæt sammenhæng mellem lederes trivsel og resultater. Læs mere om analysen og se en video, der fortolker dens resultater.
Ledere, som trives, er med til at skabe bedre resultater for virksomheden. Men trivslen forudsætter at kunne navigere i et højt krydspres, have et klart defineret ledelsesrum og en stærk ledelseskultur, viser en ny analyse af lederes trivsel i den finansielle sektor.
Nogle ledere trives bedst som ’eneren’, der svinger superheltekappen over skuldrene og klarer alle problemerne. Andre fungerer rigtig godt som holdspilleren, der skal lykkes sammen med andre. Men uanset om du selv er den ene eller anden ledertype – for de lever begge i bedste velgående side om side i den finansielle sektor – er der fælles vilkår og krav, som skal være på plads, hvis du også skal trives i jobbet som topleder eller leder.
Trivsel skal højere op på agendaen
Det viser en ny analyse af lederes trivsel og resultater i den finansielle sektor, som bygger på fokusgrupper og interviews samt kvantitative data fra ca. 540 ledere gennemført af Finansforbundet (se faktaboks). Og både solisterne og holdspillerne er enige om, at lederes trivsel er afgørende for, at de og virksomheden kan lykkes og skabe gode resultater.
Ledernes trivsel og resultater er to sider af samme mønt: Resultatskabelse er vigtigt for deres trivsel og omvendt – ledernes trivsel påvirker resultatskabelsen. Resultaterne kommer imidlertid først for lederne. Det er forsiden af mønten, mens trivsel typisk er bagsiden af mønten, og som derfor også risikerer ikke at blive prioriteret lige så højt som det at skabe resultater. Og netop det, er gode drivere for at løfte deres trivsel tydeligere frem på agendaen, er lederne i analysen enige om, siger ledelseskonsulent Jan Heiberg Johansen fra Heiberg – ledelse, læring og analyse Aps., som står bag analysen.
Krydspres er et rammevilkår
Hvad kan så spænde ben for deres trivsel? En altdominerende faktor i ledernes egen optik er det krydspres, de arbejder under. I analysen svarer 90 % af deltagerne, at de oplever et stigende krydspres af modstridende krav. Krydspres er rammevilkår for ledelse i finanssektoren. Og her skal krydspres forstås som oplevelsen af at være psykisk presset af krav fra forskellige sider og steder.
De regulatoriske krav bliver fremhævet af lederne. Virksomhederne har travlt med at holde trit med lovgivningen, og lederne oplever et krydspres, fordi de er bindeled i virksomheden. De skal leve op til krav oppefra, ofte under et stort tidspres, og få det til at hænge sammen med den enkelte leders egen afdeling, forklarer Jan Heiberg Johansen og tilføjer: Lederne føler sig desuden ofte alene i krydspresset og de vanskelige sager. Derfor er evnen til at navigere i det sammen med især nærmeste leder og lederkollegaer altafgørende for deres trivsel.
Hvad er løsningen?
Næste oplagte spørgsmål lyder: Hvad kan så fremme deres trivsel? I undersøgelsen peger lederne selv på tre faktorer: At kunne navigere godt i krydspresset, så det motiverer dem frem for at spænde ben for deres arbejde. For at lykkes med det er et veldefineret ledelsesrum og den rette ledelseskultur i virksomheden helt afgørende, peger de på.
’Løsningen’ er på papiret enkel. Det er en positiv fortælling med et klart handlingsorienteret budskab: Skab et skarpt ledelsesrum og en positiv ledelseskultur – sæt klar retning og tal om problemerne. Men som meget andet i ledelse kan det i praksis være en krævende opgave. Det kræver, at lederne har metoder til at navigere i et farvand af modstridende krav. Og det skal indgå i ledertræning at lære at navigere i det krydspres, påpeger Jan Heiberg Johansen.
Derudover er det vigtigt at løfte trivsel ind i den løbende ledelsesopfølgning, fremhæver han.
Det betyder, at nærmeste leder skal følge tydeligt op på ledelsesopgaven med sine ledere i reference. De skal også tale om, hvad der giver og tager energi. Her er det særligt vigtigt med et positivt perspektiv – at forstå, at når du lykkes med en specifik ledelsesopgave, hvad gør du så? Et anerkendende perspektiv kan være med til at give energi, og kan være en genvej til at finde virkningsfulde løsninger, hvor trivsel og resultater går hånd i hånd. Det forudsætter stor lydhørhed fra nærmeste leders side.
Tre værktøjer til at fremme trivsel
Analysen af lederes trivsel i den finansielle sektor er en del af et projekt om at styrke lederes trivsel og resultater i den finansielle sektor. Projektet blev gennemført i 2022-2023 i et samarbejde mellem Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Heiberg – ledelse, læring og analyse APS, finansieret af Velliv Foreningen.
Fakta: Om analysen
Analysen er udarbejdet på baggrund af:
- En spørgeskemaundersøgelse i den finansielle sektor, gennemført af Finansforbundet med ca. 3.300 deltagere, heraf 540 ledere.
- Udsagn fra 250 ledere og medarbejderrepræsentanter om, hvad der er vigtigt for lederes trivsel.
- Dybdegående interviews og fokusgrupper med eksperter, videnspersoner og topledere, ledere af ledere samt ledere af medarbejdere på finansielle arbejdspladser.
Hent den fulde analyse som PDF her.