Det er afgørende for forretningen, at I har styr på ledernes trivsel og det er et fælles ansvar for lederne at rykke på ledernes trivsel.
Af Ea Helth Øgendahl, ledelseskonsulent og projektleder for indsatsen ’Styrk lederes trivsel og resultater’
Forskning viser, at lederes trivsel har stor betydning for virksomhedens resultater (Johansen & Rasmussen, 2025):
Hvis lederne ikke trives, kan de heller ikke skabe god trivsel hos medarbejderne, som så ikke kan skabe gode løsninger og levere god kundeservice. Det smitter af – i sidste ende også på bundlinjen. Og det fokus har jeg naturligvis også som CEO.
Så klart og præcist udtrykker Peter Therkelsen, CEO i transportvirksomheden H. P. Therkelsen A/S det i et interview om lederes trivsel, som du kan læse her.
Arbejdet med lederes trivsel skal være en integreret del af jeres ledelsesarbejde. Det skal understøtte jeres mål og resultater i virksomheden.
Det er et fælles ansvar for lederne at rykke på ledernes trivsel, og øversteleder skal gå forrest i arbejdet og I skal gøre arbejdet konkret med en plan for ledertrivsel.
Som øverste leder skal du være frontløber på den agenda, fordi du har mandatet og det primære ansvar. Du skal sætte ind sammen med de øvrige ledere og resten af medarbejderstaben. Det kan du gøre helt konkret ved at lave en plan for ledertrivsel for hele virksomheden.
Lav en plan for ledertrivsel gennem tre enkle trin. I skal prioritere de to vigtigste temaer for lederes trivsel hos jer og udarbejde et action card for hvert tema. Disse to action cards udgør jeres plan for ledertrivsel, som I deler med lederne i virksomheden og følger løbende op på.
Lav en plan for ledertrivsel i et digitalt værktøj fra indsatsen, Styrk lederes trivsel og resultater.
Trin 1 – Forberedelse: Inddrag centrale personer
Som øverste leder står du synligt i spidsen for plan for ledertrivsel. Udpeg en tovholder for arbejdet og lav en køreplan for, hvordan I udarbejder jeres plan for ledertrivsel.
Teamer i arbejdet med lederes trivselFørste skridt er at planlægge en workshop for ledertrivsel af tre timers varighed. Deltagerne er de 3-7 personer, som har bred viden om, ansvar for samt gerne deltagere med interesse for lederes trivsel fx HR, lederne i virksomheden og evt. andre relevante personer. Deltagerne forbereder sig ved at gennemgå relevant viden om lederes trivsel, fx interne trivselsmålinger. Deltagerne skal overveje hver især, hvad der er de vigtigste temaer at sætte fokus på hos jer. Det kan være I har særligt behov for at sætte fokus på ledernes hjælp til svære personalesager eller samarbejdet på tværs af ledelsesområder. Brug temaerne i boksen som inspiration.
I kan vælge at bede alle ledere give deres indspark til de centrale temaer, hvis I foretrækker det.
Guide til valg af temaer:
- Vælg temaer, som mange har peget på som vigtige temaer, og som I brænder for.
- Vælg temaer, hvor det er realistisk, at I kan gøre en forskel.
- Vælg temaer, som I ved er vigtige for lederne baseret på fx trivselsundersøgelser.
- Vælg gerne både et tema, hvor I pt. lykkes godt og et tema, hvor I lykkes mindre godt.
Trin 2 – Workshop om plan for ledertrivsel for hele virksomheden
I skal afholde workshoppen, der skaber en ramme om og et rum for dialogen om, hvilke temaer der er vigtigst for jer i arbejdet med lederes trivsel og resultater. I skal udvælge de to vigtigste temaer for lederes trivsel hos jer og udarbejde et action card for hvert af de to vigtigste temaer. Se eksempel på et action card her.
Afklar følgende spørgsmål for hvert tema: Hvad handler temaet om for jer? Hvem er ansvarlig for action card’et? Hvad er målet for arbejdet med temaet? Hvem skal gøre hvad hvornår for at indfri målet? Hvem er ansvarlig? Hvem har hvilke opgaver? Hvor får den ansvarlige hjælp? Hvordan følger vi op?
Arbejdet med at styrke lederes trivsel bliver dermed tæt forbundet med de mål, I skal lykkes med som virksomhed. Det indgår som del af jeres ledelsesudvikling og er dermed med til at sikre, at virksomheden leverer højere kvalitet.
Dagsorden for workshop:
1. Rammesætning af workshop og plan for ledertrivsel (10 minutter)
- Fortæl om formålet med plan for ledertrivsel, som er at understøtte ledernes trivsel.
- Beskriv fokus på workshoppen, som er at prioritere de to vigtigste temaer for lederes trivsel hos jer, kvalificere temaerne og udarbejde et action card for hvert tema.
- Sørg for at inddrage eksisterende viden om lederes trivsel hos jer, fx viden fra lederAPV og trivselsundersøgelser.
- Gennemgå dagsordenen.
- Nævn de næste skridt i jeres plan for ledertrivsel: Gennemlæsning og kvalitetssikring, formidling til lederne og aftale om opfølgning for plan for ledertrivsel.
- Spørg deltagerne: ”Har I spørgsmål eller kommentarer, inden vi går i gang?”
2. Overblik over vigtige temaer for lederes trivsel (15 minutter)
- Skab overblik over, de vigtige temaer deltagerne har taget med til workshoppen.
- Giv deltagerne en kort individuel refleksion (2 minutter): Bed dem tænke over de to temaer, de har taget med til workshoppen og overveje, hvor godt I lykkes med det i dag.
- Tag en runde om bordet og del de temaer, I hver især har valgt. Vent med at gå i detaljen.
- Prioritering af to temaer til plan for ledertrivsel (20 minutter)
- Giv deltagerne en kort dialog med sidemakker (5 minutter): Bed dem tale om, hvad der er mest vigtigt for lederes trivsel hos jer.
- Vælg sammen de to temaer, I vil prioritere at arbejde med i jeres plan for ledertrivsel.
4. Udarbejdelse af to action cards til plan for ledertrivsel (1 time til hver)
- I skal nu kvalificere hvert af de to valgte temaer og for hvert tema udarbejde et action card, der beskriver bl.a. mål, ansvarlig, opgaver og opfølgning.
5. Afrunding og næste skridt (15 minutter)
- Slut af med en kort runde om, hvad I hver især tager med fra workshoppen.
- Gennemgå og opdater jeres køreplan efter workshoppen.
Trin 3 – I formidler plan for ledertrivsel i hele virksomheden og sikrer opfølgning og dialog
I skal formidle jeres plan for ledertrivsel til organisationen. Det giver konkret anledning til at styrke dialogen om ledertrivsel som en integreret del af det daglige ledelsesarbejde.
Lav en konkret plan for, hvordan I formidler planen og hvordan I følger op. Brug følgende guide for opfølgning. Opfølgningen sikrer, at jeres fokus bidrager til virksomhedens resultater og giver jer mulighed for at justere planens metoder og initiativer, hvis der er brug for det. Samtidig får I synliggjort de succeser, I opnår undervejs i det målrettede arbejde med de udvalgte temaer.
Guide for opfølgning:
Bed alle ledere af ledere gennemføre dialoger i deres ledelsesgrupper eller på 1:1 med deres ledere. De skal tale med lederne om følgende spørgsmål:
- I hvor høj grad lever vi op til plan for ledertrivsel?
- Hvad virker særligt godt for at nå de mål, vi har sat i planen?
- Hvilke ideer har du til at styrke arbejdet med lederes trivsel hos os?
Indkald ledere af ledere til et møde, hvor de deler erfaringer med plan for ledertrivsel. Indkald alle ledere, hvis det passer bedre hos jer.
Tal om de tre spørgsmål på mødet. Få konkrete eksempler frem, der viser, hvordan I understøtter lederes trivsel.
Tal om ideer til at styrke arbejdet med lederes trivsel. Indgå konkrete aftaler om det videre arbejde med plan for ledertrivsel.
I skal huske på, at arbejdet med ledertrivsel er afgørende for forretningen. De to punkter i plan for ledertrivsel sikrer, at I kommer i gang med et fokus på de væsentligste områder hos jer. Der vil dog typisk være brug for at sætte ind andre steder efterfølgende. Brug plan for ledertrivsel til at komme konkret i gang og fastholde fokus på denne vigtige agenda.
Du finder værktøjet her
5 gode råd til arbejdet med lederes trivsel i din virksomhed
1. Vær tydelig om formålet og kommuniker det klart: Så stor betydning har lederes trivsel for virksomheden.
2. Arbejdet med værktøjerne: Hvad er trinene i processen i det enkelte værktøj, og hvilke forventninger er der til forberedelse? Hvert værktøj giver inputs hertil.
3. Prioriter processen og sørg for at forberede den godt. Det behøver ikke tage lang tid at bruge værktøjerne. Vær nysgerrig på, hvordan forberedelsen skrider frem.
4. Aftal, at det er et fortroligt rum, når I arbejder sammen om jeres trivsel som ledere.
5. Sørg for at samle op på processen, lave tydelige aftaler og sikre en klar opfølgning på dem.