Arbejdet med ledernes trivsel i Dencam Composite A/S er endnu i sin vorden, men projektleder Peter Jølck er klar til at vise vejen ved at gå de første skridt. For han har lært betydningen af trivsel på den hårde måde.
Af journalist Tina Juul Rasmussen
Forestil dig en vindmølle, hvis vinger er 135 meter lange. Og tænk så over, hvordan i alverden man laver sådan en møllevinge, så den også står distancen i luften så at sige.
Det ved Peter Jølck. Som projektleder i Dencam Composite A/S med hovedsæde i Rudkøbing og filialer i både Faaborg og Kirkeby har han blandt andet sin daglige gang imellem 50 meter lange fræsemaskiner, der laver 1:1 modeller til støbeforme til de store vindmøllevinger.
- Det er højst ti firmaer i verden, som laver det, vi gør. Det er et lille marked med få, meget store kunder, blandt andet Vestas og Siemens, siger han.
Ud over at støbe forme til vinger og andre dele til vindmøllerne stiller Dencam også materiellet op rundt om i verden, tager sig af vedligeholdelse, service og ombygning, hvis det er påkrævet. Det er Peter Jølcks job at holde snor i disse store projekter og agere tovholder mellem de enkelte afdelinger in house for at sikre, at alle har både de materialer og informationer, de har brug for, for at kunne løse opgaven i en tilfredsstillende kvalitet.
- Jeg har ansvaret, fra kunden har købt projektet, og indtil det er leveret og kvitteret for. Men jeg vil hellere se mig selv som koordinator og tovholder end projektleder. Jeg har ikke behov for en hierarkisk pyramideorganisation, jeg er mere til teamwork, hvor folk har medindflydelse, siger Peter Jølck og tilføjer:
- Efter 20 år som projektleder er min erfaring, at hvis jeg engagerer folk i opgaven, oplever jeg, at de tager ejerskab og ansvar.
Anede intet om ledelse
Med en baggrund som produktionsingeniør har Peter Jølck valgt at toppe op med både projektlederkurser og en diplomuddannelse i ledelse.
- Da jeg fik mit første projektlederjob, gik op for mig, at jeg ingen ide havde om ledelse. Og jeg ved fra min egen læretid, hvor vigtigt det er at have en synlig og nærværende leder. Så jeg har min daglige gang i produktionen og forsøger at være i øjenhøjde med mine kolleger – og holder også lidt øje med, om de trives og virker glade.
Men hvorfor er det vigtigt for dig også at have fokus på lederes og din egen trivsel?
- Jeg har lært det på den hårde måde. Jeg var nede med stress for tre-fire år siden i over seks måneder. Det lærte mig at være bevidst om, hvordan jeg bruger min tid. Nu arbejder jeg 38-40 timer om ugen, og hver dag når jeg har fri, cykler jeg hjem og går en tur med hunden. Det er en god måde for mig at lægge arbejdet bag mig på. Hvis jeg ikke er opmærksom, er jeg god til at fortsætte mine tanker om opgaverne derhjemme. Derfor er jeg også bevidst om, hvornår jeg tager computeren med hjem. Og jeg holder øje med signaler hos mig selv - hvis jeg fx tænker på opgaver, fra jeg vågner om morgenen, ved jeg, at jeg skal til at være mere opmærksom.
- Jeg er også blevet meget mere bevidst om, hvad der lader mig op. Vi har et sommerhus ved Kerteminde, og at sidde med en kop kaffe en halv time og kigger ud over vandet – det er balsam for min sjæl.
Mest et personligt projekt
Peter Jølck har stiftet bekendtskab med værktøjet ’Styrk din trivsel som leder’ (værktøj 1, red.) på et webinar i indsatsen ’Styrk lederes trivsel og resultater’ og har også deltaget i en to timers træning i værktøj 1, som han er begyndt at sætte sig ind i. Men derudover er det målrettede og konkrete arbejde med ledertrivsel i Dencam stadig i sin spæde vorden, erkender han.
- Indtil videre er det nok mest mit eget projekt. Vi har en åben dialog og en uformel stil i virksomheden, men vi er ikke gode til at italesætte ledernes trivsel direkte. Om det skyldes, at vi på leder- og mellemlederniveau kun er mænd, nærmest på reptilstadiet, ved jeg ikke. Men vi er ikke gode til at tale om de mere sårbare ting. Det virker grænseoverskridende, så det sker mere face to face, at vi deler bekymringer.
Men, forsætter Peter Jølck:
- Jeg har sendt værktøj 2 og 3 (om arbejdet med ledergruppens trivsel og ledertrivsel i hele virksomheden, red.) videre til min direktør, som kvitterede positivt og sagde, at han ville kigge på dem.
Traditionelt syn på ledelse
Peter Jølck oplever også, at fordi Dencam er en virksomhed med mange udenlandske medarbejdere, er synet på ledere og ledelse mere traditionelt, end hvad man normalt oplever i Danmark.
- Især vores polske medarbejdere er meget bevidste om, hvem der har lederkasketten på, selvom vi prøver at afmystificere det med, hvem der er chef. Men de er vant til, at der er en værkfører og en formand, som bestemmer. De giver hånd som hilsen, og for nylig var vi på bar efter et personalearrangement, hvor de var meget forundrede over, at jeg som leder sad sammen med medarbejderne. Så vi skal arbejde med vores ledelseskultur, hvis vi vil forandre noget, konstaterer Peter Jølck.
Du kan finde alle tre værktøjer her.