I HETO står alles trivsel og velbefindende – også ledernes – meget højt på dagsordenen. Det er vigtigt i et ofte hektisk og meget travlt håndværkermiljø, hvor tonen hurtigt kan blive hård og arbejdsdagene lange, siger kontoransvarlig Solvej Hovmand, der har påtaget sig ansvaret for trivslen i virksomheden.
Af journalist Tina Juul Rasmussen
Når man taler med Solvej Hovmand, får man hurtigt indtrykket af, at der er højt til loftet i HETO, en mellemstor entreprenørvirksomhed i byggebranchen med 35 medarbejdere. På papiret er Solvej Hovmand kontoransvarlig, men reelt burde titlen nok være underdirektør. Selv kalder hun sig for ’HR-omdrejningspunkt’, som i praksis betyder, at hun blandt mange andre administrative opgaver også tager sig af alle velbefindende.
- Hos os har vi en meget familiær tone, som betyder, at her er en stor hjertelighed. Og da jeg for seks år siden trådte ind i virksomheden, som er meget mandsdomineret, medbragte jeg et stort omsorgsgen. Det er vigtigt for mig, at alle har det godt med hinanden, at det er et godt sted at arbejde – at vi har noget til fælles og engagerer os i hinanden. Det er det, dels fordi vi har brug for hinanden, men også fordi vi er tæt forbundne.
Gift med direktøren
Nogle er så mere tæt forbundne end andre, erkender Solvej Hovmand. Hun er nemlig også gift med Brian, som er stifter af og direktør i HETO.
- Det er enten Brian eller mig, folk kommer til, når de har brug for at vende noget. På den måde har jeg en uformel lederposition, og jeg prioriterer og tager mig tid til at tale med folk – ofte for at sende dem videre ind til Brian, som kan løse tingene.
Når det handler om ledernes trivsel i HETO, kunne man fristes til at tro, at den klarer Brian og Solvej som de to topledere over middagsbordet i privaten. Men sådan fungerer det ikke. For entreprenørbranchen er et travlt sted at være. HETO har gang i store projekter, og det kan sætte både ledere og projektledere under pres i perioder. Og det er sket, fortæller Solvej Hovmand.
- Projektlederne har koordinering x 100, telefonerne kimer hele tiden, og hvis du ikke konstant er et skridt foran, kan du blive presset. Miljøet er hektisk, og det kan let føre til, at man snerrer ad hinanden. Og det er bare ikke den måde, vi vil tale sammen på hos os, siger hun og fortsætter:
Derfor er vi konstant bevidste om, hvordan vi opfører os overfor hinanden – og tager action på det, hvis nogen snapper ad hinanden. Vi italesætter det på hvert møde: ”Kom og sig, hvis der er noget, vi kan hjælpe med”. Og vi læser fx hinandens fakturaer igennem, giver feedback og er bevidste om, at det er altafgørende at man som leder er i zen – ellers bliver beslutningerne forhastede, og det skaber dårlige resultater.
Lederen er et spejl
For at imødegå arbejdspresset i særligt travle perioder har HETO udarbejdet en manual til projektlederne for, hvordan et projekt køres, fordi overblikket godt kan smutte, når opgaverne ligger i bunker på skrivebordet.
- Det er så vigtigt, at folk trives, også i travle perioder, fordi det smitter – bare en lille bitte dårlig vibe, en dårlig omtale af en kunde eller leverandør løber stærkt i branchen. Derfor hylder vi, at man skal tage ansvar for egne opgaver og de fejl, man laver. Det er menneskeligt at fejle og duer ikke, at man giver andre skylden for dem.
Derfor reagerer Solvej Hovmand også prompte, hvis en projektleder virker presset.
For mig er en leder en medarbejder, som også skal have det godt. Og vi har for nylig givet en projektleder betalt orlov i et halvt år, fordi han sad med et stort projekt samtidig med, at hans datter var meget syg. For som leder er du et spejl overfor medarbejderne og overfor omverdenen. Og man skal ikke være i et rum ret længe, før man kan mærke, hvis en person er presset eller har det dårligt. Så tager vi action med det samme: ”Hvad sker der, hvad gør du med dine opgaver?” osv. Af samme grund har vi også sendt alle vores projektledere på bl.a. et ’ejerlederkursus’, som giver indsigt i dem selv og deres reaktionsmønstre.
Derudover har HETO givet alle ansatte, lærlinge og svende, en formandsuddannelse, så de alle lærer at tage ansvar for hinanden, både på byggepladsen og i forhold til underleverandører.
Det betyder, at de kan bære vores ånd og tilgang til samarbejde og respekten for hinanden videre.
Prioriterer tid til egen trivsel
Ser du nogle udfordringer i at arbejde fokuseret med lederes trivsel i jeres virksomhed og branche?
- Brian har i sin tidlige år selv arbejdet solen sort. Men nu er han begyndt at høste frugterne af mange års hårdt slid. Han kan godt finde ud af at tjekke ud en hel dag eller holde tre ugers sommerferie. Det afstedkommer stadig bemærkninger som ”nå, nå – der er nok en, som kan …” eller ”det kan du da ikke!”. Så det er en udfordring at skubbe kulturen i vores branche stille og roligt. Vi har bare erkendt, at hvis du vil have tid til egen trivsel, er du nødt til at lægge ansvar og beslutninger ud til medarbejderne. Det har vi set en del håndværksmestre, som ikke kan – og deres svende ringer hele tiden hjem for at spørge om, hvad de skal gøre.
- Vi prøver at skabe en fælles følelse hos alle medarbejdere af, at ingen føler sig over eller under hinanden, idet vi via formandsuddannelsen har uddannet alle til at kunne tage beslutninger/være forgangsperson for vores ånd.
Om HETO
HETO er en entreprenørvirksomhed i byggebranchen med særlig ekspertise i større byggerier, ombygninger og renoveringsprojekter. HETO er startet som en lille tømrervirksomhed, der har udviklet sig til også at have både murere, snedkere og nedrivere ansat og i dag tæller ca. 25 ansatte i Danmark og 10 i Grønland.