Hver mandag morgen læser Camilla Nissen Toftdal, direktør i Osteoporoseforeningen, sin lederaftale med sig selv igennem, som hun har skrevet med afsæt i et værktøj fra indsatsen ’Styrk lederes trivsel og resultater’. Den fastholder fokus på vigtige målsætninger, som er afgørende for hendes trivsel, energi og overskud.
Af journalist Tina Juul Rasmussen
En patientforening i markant vækst, et forholdsvist lille sekretariat til at drive udviklingen og et offentligt sundhedsområde med plads til betydelige forbedringer. Det kunne godt lyde som den perfekte storm. Eller den optimale stress-cocktail.
For nyudnævnt direktør i Osteoporoseforeningen Camilla Nissen Toftdal er det hverken eller. For hende er osteoporose (knogleskørhed, red.) en hjertesag – at færre får knogleskørhed, og at mennesker med knogleskørhed får et bedre liv.
- Og så er jeg bare en person, der brænder for at skabe resultater og for at sikre, at medarbejderne og vores mange frivillige trives med opgaverne.
Det kræver, erkender Camilla Nissen Toftdal, at hun passer godt på sig selv og trives. En opmærksomhed, hun har båret med sig, siden hun som ganske ung gik ledervejen.
- For mig at se har det indlysende værdi i sig selv, at en leder trives. Og jeg har selv erfaret, hvor stor betydning det har for trivslen blandet medarbejderne og dermed resultaterne i organisationen. Hvis ledere eller medarbejdere ikke trives, viser det sig i resultaterne. For mig som leder har det desuden været vigtigt at gå foran og vise medarbejderne, hvor vigtigt det er at forholde sig til sin egen trivsel.
For mig som direktør handler det om, at vi skal være den foretrukne samarbejdspartner i spørgsmål om osteoporose. Vi skal være attraktive at samarbejde med, og jeg skal kunne gå ud og repræsentere foreningen med energi og overskud. Det kan jeg kun, hvis jeg trives.
Forening med vokseværk
Osteoporoseforeningen er under Camilla Nissen Toftdals ledelse vokset fra 13.000 til 19.000 medlemmer. Foreningen har 215 frivillige, som arbejder gennem foreningens lokalafdelinger i hele landet, mens sekretariatet tæller 6,5 årsværk fordelt på 11 hoveder.
- Jeg startede som sekretariatschef i maj 2020 og har arbejdet meget med at udvikle organisationen. Sammen med virkelig dygtige medarbejdere og en stærk bestyrelse har vi flyttet foreningen fra papir og ind i det nye årtusinde så at sige. Når der er så stor vækst og også tilgang af yngre medlemmer og frivillige, er der behov for at arbejde med alles trivsel, siger Camilla Nissen Toftdal.
Det gør hun blandt andet gennem månedlige 1:1-samtaler med medarbejderne, de årlige MUS og faglige arrangementer om arbejdsmiljø og ved at understøtte frivilligdelen af organisationen.
- Jeg oplever, at trivsel er en dagsorden, medarbejderne ser vigtigheden i, og at vi har fået opbygget en psykologisk tryghed, hvor vi kan tale om tingene. Det viser sig blandt andet i, at vi griner meget sammen. Når man er så lille et sekretariat, som vi er, har man tætte relationer og er en del af hinandens liv. Det er mærkbart og synligt på så lille en arbejdsplads, hvis en af os ikke har det godt i en periode. Derfor er det vigtigt at kunne sige højt, hvordan man har det. Og så er det et parameter, jeg kan rekruttere både medarbejdere og frivillige på – at vi er et godt sted at arbejde.
Trivslen har imidlertid også et bredere sigte, mener Camilla Nissen.
- For mig som direktør handler det om, at vi skal være den foretrukne samarbejdspartner i spørgsmål om osteoporose. Vi skal være attraktive at samarbejde med, og jeg skal kunne gå ud og repræsentere foreningen med energi og overskud. Det kan jeg kun, hvis jeg trives. For mig personligt handler trivsel rigtig meget om at opleve mening og have en stærk motivation og et højt energiniveau, for kernen i NGO-verdenen er, at man arbejder for en sag.
God støtte i trivselsværktøj
Som direktør og eneste ansatte leder i foreningen er Camilla Nissen Toftdal først og fremmest selv ansvarlig for sin trivsel. Hun har hentet god hjælp gennem værktøj 1 fra indsatsen ’Styrk lederes trivsel og resultater’.
- Jeg deltog i Jan Heibergs debat om ledertrivsel på Folkemødet for et par år siden og tog i den forbindelse testen i værktøjet første gang. Den kom ud med nogle temaer, som jeg satte fokus på. Da jeg tog testen igen sidste år, viste den nye temaer, fordi jeg i mellemtiden har udviklet mig. Og det har bl.a. betydet, at jeg har udviklet en ny lederaftale med mig selv, som jeg har drøftet med et HR-professionelt medlem af vores bestyrelse, der har stillet sig til rådighed som min sparringspartner om ledelsesmæssige spørgsmål.
Og det har, understreger Camilla Nissen Toftdal, været hjælpsomt for hende dels at få pointeret, at det kræver tid at arbejde med sin trivsel. Tid, hun selv skal sætte af. Og dels at få indkredset udvalgte temaer at arbejde med.
- For man jo ikke kan arbejde med alle temaer på en gang. Værktøjet kræver, at man vælger to temaer at fokusere på, og det stiller nogle enkle og gode spørgsmål, man kan reflektere over, inden man skriver sin lederaftale. Og værktøjet insisterer også på, at man vender sin lederaftale med andre mennesker. Det er vigtigt, for hvis man kun sidder med den i enerum, skaber den ikke forandring.
Skal være skarp for at nå mål
Omsat i praksis betyder lederaftalen, at Camilla Nissen Toftdals kalender hver mandag morgen gør hende opmærksom på, at hun skal læse den igennem.
- Det gør, at jeg bliver mindet om, hvordan jeg holder fast i at opleve mening i arbejdet. For mig er det derudover et udviklingsområde, at foreningens målsætninger bliver tydelige og styrende for mig i hverdagen, så jeg ikke bruger tiden på ’tilfældigheder’, der fx dukker op i indbakken. Det er vigtigt for min trivsel, fordi jeg er så drevet af at skabe resultater for organisationen. Derfor er det godt for mig at starten ugen med at læse aftalen igennem. Der er så meget, vi kan flytte for de her patienter, og derfor skal jeg være så skarp som overhovedet muligt for at lykkes med de mål, vi sætter op.