Når vi taler trivsel, handler det altid om, hvad vi kan gøre for medarbejderne. Men hvordan er det egentlig altid at være den, der skal lukke hullerne, spørger Jesper Lund Wimmer, direktør i Scanseason A/S. Han har tidligere testet et af de digitale værktøjer, som kan hjælpe ledergruppen som samlet enhed med at styrke samarbejdet og resultaterne, bl.a. ved at fokusere på deres trivsel.
Af journalist Tina Juul Rasmussen
- Vi fik en dialog, vi ellers ikke ville have haft. Uden værktøjet havde vi ikke sat systematisk fokus på ledernes trivsel. Det er vigtigt for, at vi kan lykkes godt – både for mine ledere og for egen trivsel som leder af lederne.
Det konkluderer Jesper Lund Wimmer, direktør i Scanseason A/S efter at have testet værktøj målrettet ledere af ledelsesgrupper (som daværende områdedirektør i Sydbank, red.) – et af tre værktøjer, som projekt ’Styrk lederes trivsel og resultater’ har udviklet. Værktøjet handler om at styrke samarbejdet og resultaterne i ledelsesgruppen, og Jesper Lund Wimmer har sammen med sine kollegaer i ledergruppen gennemgået værktøjets 20 spørgsmål og havde en god dialog, fortæller han og fremhæver, at værktøjet er meget selvforklarende, og at det giver en god rammesætning, der får sat spot på udfordringerne.
Når vi taler trivsel, handler det altid om, hvad vi kan gøre for medarbejderne. Men hvordan er det egentlig altid at være den, der skal lukke hullerne?
Har brug for en ramme som guide
- Hvis vi bare tager dialogen uden en guidende ramme, får vi ikke peget på og holdt fast i problemerne. Så helt overordnet er det et godt værktøj. Der er mange gode spørgsmål, og vi havde nogle gode dialoger. Det gik måske næsten for nemt nogle steder. Vi var meget enige, der var ikke de store knaster. Men der blev sat fokus på, at ledertrivsel er vigtigt, siger Jesper Lund Wimmer og fortsætter:
- For når vi taler trivsel, handler det altid om, hvad vi kan gøre for medarbejderne. Men hvordan er det egentlig altid at være den, der skal lukke hullerne? Det fik os til at indkredse nogle områder, vi gerne vil arbejde videre med, fx at have mere styret fokus på bolden, vores mål, frem for at tale om tingene i øst og vest. Nu skal vi i fællesskab sætte en tydeligere dagsorden, når vi mødes.
Ledergruppen blev også enig om at begynde at sætte mere spot på trivsel, fortæller han.
- Kan vi måske tage det ud af den vanlige trummerum? Jeg har nu booket nogle dage, hvor vi tager tid ud til at tale om de emner, vi har valgt som de vigtigste, og hvor vi vil forsøge at gøre noget anderledes. Det positive var, at vores ledere fik syn for sagen ift. at det er vigtigt at sætte fokus på lederes trivsel, også selvom der ikke er nogle problemer.
Se mere om værktøj til at styrke trivsel i ledelsesgruppen: