Medarbejdervelfærd var en drivende kraft, da Vento Energy Support i Ringkøbing blev etableret. Og trivsel på alle niveauer er i endnu højere grad i dag en afgørende faktor for den unge Gazellevirksomheds drift og succes, hvor fleksibilitet og travlhed er vilkår i arbejdet, fortæller CAO Lene Skyggelund.
Af journalist Tina Juul Rasmussen
I sine kun 12 års levetid er virksomheden Vento Energy Support i Ringkøbing vokset til 400 medarbejdere og tæller medarbejdere fra 20 forskellige nationaliteter og har kontorer i både Ringkøbing, Tyskland og Taiwan.
Her sidder CAO – på dansk: administrationschef – Lene Skyggelund. Hun står i spidsen for 14 administrative medarbejdere, mens langt de fleste af de ansatte er teknikere og andre specialister. For Vento Energy Support er en højt specialiseret og teknisk virksomhed, som installerer, supporterer og servicerer vindmøller over hele verden.
- Rygraden i virksomheden er medarbejdervelfærd. Vores direktør er selv tidligere vindmølletekniker og kunne ikke stå inde for, hvordan teknikere blev behandlet rundt omkring. Han var overbevist om, at man både kunne tjene penge og behandle medarbejderne bedre, end han selv havde oplevet, fortæller Lene Skyggelund.
Selvom vi har meget flade organisationsstrukturer i Danmark, så bliver der kigget på lederne. De har et ansvar for at gå forrest og vise formål og retning. Hvis de ikke har det godt, er det svært for dem at gøre, og det kan ikke undgå at skabe usikkerhed og forvirring hos medarbejderne.
Gazellen løber stærkt
Virksomhedens eksplosive vækst har gjort den til Gazellevirksomhed to år i træk, og en tysk fond med investeringer i den grønne dagsorden har netop opkøbt den. Det er dog ikke noget, medarbejdere og ledere i Ringkøbing mærker meget til i hverdagen. Til gengæld mærker de, at udviklingen og den politiske opmærksomhed på vindenergi og grøn omstilling løbende stiller krav om at være forandringsparate. Eller sagt på godt gammeldags jysk: De har travlt.
- Det har været den vildeste rejse for Vento. Men når vi måler på trivslen blandt ledere og medarbejdere er den god. De scorer positivt på de faktorer som samlet set giver arbejdsglæde, og de har en hverdag, hvor de kan nå deres opgaver, siger Lene Skyggelund.
Fokus på den samlede medarbejdervelfærd
Vento Energy Support tæller en samlet lederstab på cirka 20, fordelt over tre niveauer – direktion, områdeansvarlige og teamledere. Endnu er ledertrivsel ikke et særskilt fokus i virksomheden. Det er den samlede medarbejdervelfærd – dvs. både ledere og medarbejdere – man holder øje med.
- Men vi ved godt, at lederne hos os har en stor aktie i den succes og vækst, vi har oplevet. De har stor betydning for, hvordan medarbejderne trives. For selvom vi har meget flade organisationsstrukturer i Danmark, så bliver der kigget på lederne. De har et ansvar for at gå forrest og vise formål og retning. Hvis de ikke har det godt, er det svært for dem at gøre, og det kan ikke undgå at skabe usikkerhed og forvirring hos medarbejderne. Derfor er ledernes trivsel altafgørende.
Et særligt træk i Vento Energy Supports medarbejder-DNA er, at en del af staben bor i rundt om i verden. De er ansat på danske kontrakter, men sendes på opgave direkte fra deres hjemland, typisk i en rotationsordning på nogle uger ude, efterfulgt af nogle uger hjemme.
Det styrker især mellemlederne i Ringkøbing i en særlig disciplin: Distanceledelse.
- Det er en helt almindelig præmis i vores branche Vores teamledere bruger rigtig meget tid på WhatsApp, Teams osv. Og det er vi bevidst om kræver noget særligt af dem – at kunne bevare nærheden til de medarbejdere, de leder på distancen. Derfor opfordrer vi dem også til at besøge deres medarbejdere onsite, når det kan lade sig gøre, fortæller Lene Skyggelund.
Godt tillidsforhold til chefen
Hun har selv været leder i mange år i både danske og internationale virksomheden og har som forperson for Ledernes Hovedorganisation i Midt- og Vestjylland en personlig interesse i ledelse og trivsel. Og som CAO i Vento Energy Support keder hun sig heller ikke. HR, kvalitetskontrol, digitalisering, IT, intern kommunikation og forretningsudvikling, ESG-dagsordenen er blot nogle af de arbejdsopgaver, der står på hendes dosmerseddel.
Hvordan holder du så fokus på din egen trivsel i en travl hverdag?
- Jeg har en chef, som jeg har et godt tillidsforhold til, og som jeg kan tage en snak med, hvis behovet opstår. Og generelt oplever jeg, at vi har en meget uformel og afslappet kultur hos os. Men jeg er også god til at huske på mig selv – at jeg skal have plads til at gøre ting, som gearer mig ned og skaber ro. Fx sejler jeg – og at komme på vandet og bare sidde og se på nogle bølger er for mig en ren anti-stresspille. Så er telefonen lagt væk, alt er lukket ned. Og jeg tror, vi er mange, som har opdaget, hvad naturen kan gøre for os. Den ro må man helst ikke give køb på.
Fleksibilitet er et vilkår
I det daglige arbejde er Lene Skyggelund meget opmærksom på at forventningsafstemme både medarbejdernes og hendes egne opgaver.
- Hvilke skal løses først, hvad giver mening osv. Det skal jeg kunne kommunikere tydeligt til mine medarbejdere, og jeg skal også selv lave den afstemning med min chef og mine lederkollegaer. Og det er jeg sjældent i tvivl om, men vi kan godt udfordre hinanden på det – eller også gør vores kunder det for os. Vi har en høj grad af uforudsigelighed i arbejdet. Når vi tror, at vi skal gå én vej, kommer de og beder om noget, som gør, at vi skal gå i en anden retning. Den fleksibilitet skal man kunne trives i.
Det er, tilføjer hun, en kultur og et succeskriterium, virksomheden er meget tydelige om, når de rekrutterer nye medarbejdere.
- Som mange andre mangler vi også ressourcer, så derfor er trivsel en vigtig del af vores fokus og den samlede rejse. For lederne ser vi trivsel som en del af deres ledelsesudvikling og karrierevej.