Anerkendelse, ro og direkte feedback. Tillid, åbenhed og plads til at dele fejl. Ledergruppen i Knuthenborg har arbejdet bevidst og målrettet med kulturen, efter Merete Meyer blev sat i spidsen for en ny HR-funktion. Og indsatsen giver bonus – helt ude til dyrene i parken.
Af journalist Tina Juul Rasmussen
Forestil dig en organisation, hvor antallet af medarbejdere varierer fra 50 til 180 hvert år. De fleste starter i foråret og stopper igen i efteråret. Og i det mellemliggende halve år knokler alle fastansatte ledere og medarbejdere i safariparken og på Knuthenborg Gods en vis legemsdel ud af bukserne – også ledere og ejer. Med de vilkår – hvordan skaber man trivsel fra top til bund, endda uden at have en HR-afdeling til at støtte?
Det kan Merete Meyer, HR-chef i Knuthenborg, retfærdighedsvist ikke svare på, fordi det var først med hendes ansættelse i begyndelsen af 2022, at HR blev en del af virksomheden. Og med det blev trivsel – også ledernes – for alvor en del af dagsordenen.
- Vi har bygget en ny ledergruppe op, hvor både ejeren selv, godsforvalteren, ledere i stabsfunktionerne og alle driftsledere i safariparken sidder med. Og vi er lykkedes med at ændre arbejdsgange, effektivisere og skabe bedre trivsel, så vi har kunne reducere antallet af sæsonmedarbejdere fra mere end 200 til ca. 150, bl.a. fordi sygefraværet er faldet, og fordi vi har haft fokus på vagtplanlægning, fortæller Merete Meyer, som siden januar 2023 har kunnet skrive HR-chef på visitkortet.
”Min vurdering er, at vi er lykkedes med at skabe ro og tillid i ledelsesgruppen, og at det har haft stor indvirkning på den ledelsesmæssige trivsel. Vi har opbygget tillid til, at vi kan tale sammen om svære ting, kan dele med hinanden, når vi laver fejl, sparre med hinanden”. - Merete Meyer, HR-chef i Knuthenborg
Ro og tillid i ledelsesgruppen
Organisatorisk er der to årstider i Knuthenborg Safaripark: Tiden fra forår til efterår, hvor parken er åben, og hvor der er brug for en stor stab af sæsonmedarbejdere til at servicere og betjene alle funktioner og gæster, og hvor driftsledere og andre fastansatte fra både godset og safariparken sørger for, at alt spiller på de ydre og indre linjer. Og så er der vinterhalvåret, hvor sæsonmedarbejderne er opsagt, hvor de fastansatte skal afvikle ferie, og hvor næste sæson skal udvikles og planlægges.
I den ’virksomhedspuls’ har Merete Meyer arbejdet for at sikre en rød tråd af trivsel, udvikling og effektivisering. Der har været udskiftning på enkelte lederposter, og der er prioriteret tid til at tage på både udviklingsseminarer og inspirationsture i bestræbelserne på løbende at skabe en endnu bedre safaripark for gæsterne og skabe et fundament af trivsel internt.
Taler om lederskab
- Min vurdering er, at vi er lykkedes med at skabe ro og tillid i ledelsesgruppen, og at det har haft stor indvirkning på den ledelsesmæssige trivsel. Vi har opbygget tillid til, at vi kan tale sammen om svære ting, kan dele med hinanden, når vi laver fejl, sparre med hinanden osv. Så jeg oplever, at der er kommet en helt anden åbenhed, og at samtlige ledere er meget mere groundede, siger Merete Meyer.
Hun tilskriver også succesen, at man har fået nye, stærke ledere ind udefra og udnævnt medarbejdere til ledere internt i organisationen, og at man prioriterer i ’lukkesæsonen’ at sætte tid af i ledergruppen til at tage væk sammen og tale om lederskab.
- Vi havde bl.a. et seminar, hvor jeg bad lederne indlede med at fortælle om, hvem de er som person, og hvad der har gjort dem til det, de er i dag. Det gav en stor forståelse for hinanden. Vi taler også om, hvad der er vigtigt for den enkelte i hans eller hendes lederskab. Og vi bruger tid på at anerkende hinandens indsats i ledelse – men også give direkte feedback på, hvad vi gerne vil have mindre af fra den enkelte.
Vaskemaskine i maven
Og jo, det har krævet mod fra Merete Meyers side at introducere en ny måde at være og tale sammen på.
- Jeg har da af og til haft vaskemaskine i maven – den har drejet noget rundt, når jeg har vidst, hvad jeg ville præsentere dem for. Men der har været en stor åbenhed og mod. Det viste de også ved at ansætte mig. Jeg har selv fået direkte feedback fra ejeren om, hvor godt han oplever, at virksomheden har udviklet sig, siden jeg kom til, og det bliver jeg selvfølgelig rørt over og glad for at høre. At han tør være så direkte i sin ros, er nyt her – og det er fordi, vi er blevet meget bedre til at anerkende hinanden, også både op- og nedad i organisationen.
Positive pulsmålinger
Ledertrivslen er, fortæller HR-chefen, meget høj – til trods for, at højsæsonen netop er overstået, alle har knoklet 24/7, og nogle slet ikke har haft sommerferie endnu.
- Ledernes trivsel er et tema, som løber under hele vores arbejde, og vi har talt om det på vores lederseminarer. Jeg har desuden implementeret et HR-modul, hvori vi laver en ugentlig, anonym pulsmåling for de sæsonansatte og månedligt for de fastansatte, og her ligger vi for begge gruppers vedkommende meget højt, når de svarer på spørgsmål om kultur, engagement og ledelse.
Merete Meyer vurderer også, at ledernes trivsel kan aflæses direkte i tallene for medarbejderomsætning.
- De melder sig mindre syge, og vi har en mindre personaleomsætning. De oplever, at de bliver taget alvorligt, fordi de kan komme til lederne, hvis de har problemer. Vi har fået en anonym whistleblower-ordning, og her følger vi op, hvis vi får meldinger om fx uønsket adfærd. Så alt i alt er vi blevet langt mere effektive i vores tilgang til tingene – blandt andet fordi lederne trives. Jeg ser en direkte rød tråd fra ledertrivsel til god performance i organisationen.
Alle kigger opad og ser gode ledere
Hvorfor hænger det sådan sammen?
- Fordi alle kigger opad. Og hvis de ser ledere, som står fast, udviser ro og efterlever vores værdier om ordentlighed, professionalisme og imødekommenhed, så siver det helt ned til sæsonmedarbejderne. Så det betyder noget for vores resultatskabelse, for vores rekruttering af nye medarbejdere og for fastholdelse. Vi har ansøgere, som spørger, om vi mangler medarbejdere og siger: ”Vi hører, at det her er en god arbejdsplads”. Og vi har sæsonmedarbejdere, som kommer her for 8. år i træk. Vi kvitterer med en stor afslutningsfest til alle med tak for en god sæson.